Národná jednotka pre riešenie kybernetických incidentov.
  • Kontakty
  • Nahlásiť incident
  • Textová verzia
  • Grafická verzia
  • English
www.nbu.gov.sk   www.slovensko.sk
  • O nás
  • Služby
  • Štatistiky
  • Publikácie
  • Rady a návody
  • Legislatíva
  • Rady a návody
  • Ransomvér
    • Stručná história ransomvéru
    • Najznámejšie ransomvérové skupiny
    • Medzinárodná iniciatíva na boj proti ransomvéru
      • Tretie výročné stretnutie CRI
    • Ransomvér z pohľadu útočníka
    • Pred incidentom…
      • Správa aktív
      • Riadenie rizík
      • Procesy riešenia incidentov
      • Bussiness continuity plán
      • Technické opatrenia
        • Zálohovanie
        • Riadenie prístupov
        • Riadenie prístupov pre dodávateľov
        • Riadenie zraniteľností
        • Segmentácia a konfigurácia siete
        • Monitoring
        • Ostatné technické opatrenia
      • Povedomie o hrozbách
      • Vzdelávanie
    • Počas incidentu…
      • Zamedzenie šírenia
      • Plná odozva na incident
      • Vykonanie neopakovateľných úkonov, zaistenie stôp
      • Analýza útoku a plán obnovy
      • Hlbšia technická analýza
      • Bezpečná obnova
      • Komunikačná a právna stránka incidentu
  • Oznamovanie zraniteľností
    • CVE číslovacia autorita
  • Kedy nás kontaktovať
  • Nahlásiť incident
  • Rady pre verejnosť
    • Základy online bezpečnosti
      • Čo robiť, ak ste obeťou
      • Nevyžiadaná pošta – Spam
      • Phishing
      • Škodlivý e-mail
      • Spam a Phishing na sociálnych sieťach
      • Tipy na to, aby ste sa nestali obeťou
    • Zabezpečenie účtov a zariadení
      • Heslá a zabezpečenie účtov
      • Napadnuté účty
      • Sociálne siete
      • Zabezpečenie domácej siete
    • Zálohovanie dát – data backup
      • Cloud
    • Ochrana súkromia
      • Tipy pre riadenie svojho súkromia
    • Online nákupy
      • Nakupovanie na cestách
      • Tipy pri online nákupe
      • Základné bezpečnostné tipy
    • Mobilné zariadenia
    • Malware a Botnet
      • Botnet
      • Ransomware
      • Spyware
      • Vírus
      • Tipy na osobnú ochranu
    • Krádeže, podvody a počítačové zločiny
      • Krádež identity a jej zneužitie
      • Kyberšikana a obťažovanie
  • Podnikatelia a organizácie
    • Identifikácia aktív
    • Ochrana aktív
    • Detekcia incidentov
    • Reakcia na incident
    • Obnova
  • Bezpečnosť priemyselných OT systémov
    • Technologický a funkčný rozdiel medzi IT a OT
    • Mýty a povery
    • Koncepcie a štandardy Kybernetickej bezpečnosti OT systémov
    • Odporúčania pre sektor energetika
    • Najčastejšie otázky a odpovede
  • Žiaci a študenti
    • Tipy pre deti a mládež
    • Tipy pre rodičov
    • Rodičovská kontrola
  • Seniori
    • Tipy pre seniorov

Kyberšikana a obťažovanie

V prípadoch kyberšikany:

  • Ak ste dieťa alebo dospievajúci, povedzte blízkemu dospelému o tom, čo sa deje.
  • Uložte akýkoľvek súvisiaci e-mail, textové správy alebo inú korešpondenciu ako dôkaz.
  • Udržujte záznamy o incidentoch.
  • Nahláste udalosť správcovi webovej stránky. Mnohé platformy sociálnych sietí a iné webové stránky zdôrazňujú, aby sa prípady kyberšikany bezodkladne hlásili.
  • Zablokujte osobu v sociálnych sieťach a každý kontakt s danou osobou.
  • Vyhýbajte sa eskalácii situácie: Nepriateľská odpoveď pravdepodobne vyvolá týranie. V závislosti od okolností zvážte ignorovanie problému. Ak vy alebo vaše dieťa dostanete nežiaduce e-mailové správy, zvážte zmenu svojej e-mailovej adresy. Problém sa tým môže zastaviť, ale v prípade, že budete naďalej dostávať správy na nový účet, máte silný dôvod na právne kroky.
  • Ak sa komunikácia stáva častejšou, metódy šikany sú nebezpečnejšie a ak sa zapoja tretie strany (napríklad skupiny sexuálnych deviantov) – je potrebné iniciovať právny proces a podať trestné oznámenie.

V prípadoch online sledovania:

V prípadoch, keď je páchateľ známy, pošlite mu jasné písomné upozornenie, že kontakt s ním je nežiaduci a žiadate, aby páchateľ prestal s akoukoľvek komunikáciou. Spravte to len raz a znovu už nekomunikujte s prenasledovateľom (Nadbytočná komunikácia zvyčajne povzbudzuje prenasledovateľa, aby v správaní pokračoval).

  • Uložte kópie všetkej komunikácie od prenasledovateľa (napr. E-maily, ohrozujúce správy, správy cez sociálne médiá) a zdokumentujte každé nadviazanie kontaktu vrátane dátumov, časov a ďalších okolností. Podajte sťažnosť u poskytovateľa internetových služieb prenasledovateľa a taktiež u vášho poskytovateľa.
  • Mnoho poskytovateľov internetových služieb ponúka nástroje, ktoré filtrujú alebo blokujú komunikáciu od konkrétnych jednotlivcov.
  • Vlastnite svoju online identitu. Nastavte si zabezpečenie a ochranu osobných údajov v sociálnych sieťach a ďalších službách na komfortnú úroveň zdieľania.
  • Obráťte sa na orgány činné v trestnom konaní, aby ste zistili, aké môžu byť ďalšie kroky.
  • Zvážte zmenu svojej e-mailovej adresy a poskytovateľa internetových služieb; použite šifrovací softvér alebo programy ochrany osobných údajov v počítači a mobilných zariadeniach. (Pred zmenou e-mailového konta by ste mali konzultovať sledovanie s orgánmi činnými v trestnom konaní. Pre vyšetrovanie môže byť prospešné, aby sa naďalej používalo e-mailové konto, za cieľom monitorovania komunikácie.)

(Autor: National Cyber Security Alliance. Publikované s povolením autora.)

Dátum prvého zverejnenia 10. 1. 2018. Posledná aktualizácia 10. 1. 2018 19:30
Aktualne hrozby
Aktuálne hrozby

SK-CERT Bezpečnostné varovanie V20250422-02

Dôležitosť Kritická Klasifikácia Neutajované/TLP:CLEAR CVSS Skóre 10.0 Identifikátor knižnica Erlang/OTP SSH – kritická ...22. apríla 2025

SK-CERT Bezpečnostné varovanie V20250422-01

Dôležitosť Kritická Klasifikácia Neutajované/TLP:CLEAR CVSS Skóre 9.8 Identifikátor knižnica PyTorch – kritická bezpečnostná ...22. apríla 2025

SK-CERT Bezpečnostné varovanie V20250417-03

Dôležitosť Kritická Klasifikácia Neutajované/TLP:CLEAR CVSS Skóre 9.8 Identifikátor Siemens TeleControl Server Basic – ...17. apríla 2025
všetky oznámenia
Diery ako svet
Tweets by sk_cert
Odkazy
Odkazy
  • ENISA
  • CERT
  • Trusted Introducer
  • FIRST
Copyright © 2025 Všetky práva vyhradené - Posledná aktualizácia 05. 05. 2025 09:58
  • Mapa stránok
  • Vyhlásenie o prístupnosti
  • Technická podpora
  • Správa obsahu
  • Kontakty
  • Nahlásiť incident
  • RSS