Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Bezpečnostné odporúčanie Národného centra kybernetickej bezpečnosti SK-CERT pre prevádzkovateľov základných služieb v súvislosti s vírusom COVID-19 (aktualizované opatrenia)

3. marca 2020 Národné centrum kybernetickej bezpečnosti SK-CERT zverejnilo prvé Odporúčanie pre prevádzkovateľov základných služieb na zaistenie vysokej miery dostupnosti týchto služieb.

V nedeľu 15. marca 2020 vláda SR schválila vyhlásenie núdzového stavu podľa čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z., ktoré platí od 16. marca 2020 od 6.00 h.

Národné centrum kybernetickej bezpečnosti preto SK-CERT vydáva aktualizovaný súbor bezpečnostných odporúčaní, ktorými sa rozširujú odporúčania vydané Národným centrom kybernetickej bezpečnosti SK-CERT dňa 3. marca 2020 pre prevádzkovateľov základných služieb na zabezpečenie kontinuity pri poskytovaní služieb a zároveň na ochranu a zmiernenie následkov šírenia vírusu v pracovnom prostredí v organizáciách.

Cieľom týchto opatrení je:

  • maximálna ochrana zamestnanca v pracovnom prostredí
  • vytvorenie optimálneho prostredia pre kontinuitu služieb a činností
  • zamedziť prerušeniu poskytovania kľúčových produktov a služieb

Odporúčané opatrenia berú ohľad na:

  • záujem jednotlivca,
  • predchádzanie ďalším stratám alebo neschopnosti vykonávať prioritné činnosti,
  • vplyv na prostredie.

Národné centrum kybernetickej bezpečnosti SK-CERT odporúča (II):

  • rozdeliť a identifikovať činnosti organizácie/firmy na „in house“ – úkony, ktoré si vyžadujú prítomnosť zamestnanca v budove a „off site“ – úkony neviazané na lokalitu zamestnanca,
  • všetky „off site“ činnosti umožniť zamestnancom vykonávať z domáceho prostredia na základe interného predpisu špecifického pre každú inštitúciu individuálne pre zabezpečenie optimálneho neprerušeného fungovania a kontinuity,
  • zabezpečiť výkon všetkých „in house“ úkonov s alternatívnou rotáciou minimálneho počtu zamestnancov tak, aby v budove bolo v každom momente v osobnom kontakte čo najmenej zamestnancov,
  • obmedziť počet zamestnancov v jednotnom priestore a alternovať osoby sediace v jednej kancelárii prostredníctvom striedania sa pri výkone práce (jedna osoba párny týždeň, druhá nepárny),
  • zamestnancom, ktorý prichádzajú do zamestnania verejnou hromadnou dopravou prednostne umožniť vykonávať prácu „off site“ pokiaľ je to možné,
  • identifikovať kľúčové prevádzkové role; tam kde je možná zastupiteľnosť, s okamžitou platnosťou prikázať rotáciu pre zastupiteľnosť a zamedzenie osobného kontaktu,
  • s okamžitou platnosťou nariadiť zamestnancom zákaz združovania sa na chodbách, v kuchynkách, zasadačkách, spoločných priestoroch,
  • s okamžitou platnosťou nariadiť zákaz akýchkoľvek návštev v prevádzkových a kancelárskych budovách,
  • obmedziť počet osôb vo výťahu na polovicu (a menej) podľa veľkosti výťahu s cieľom udržať minimálne 1 až 1.5m medzi osobami vo výťahu,
  • obmedziť fajčiarske prestávky, ich dĺžku a počet osôb (max. jedna),
  • zamestnanec, ktorého činnosti spadajú do kategórie „in house“ musí povinne informovať zamestnávateľa, ak žije v spoločnej domácnosti s osobou, ktorá denne cestuje za prácou mimo územie Slovenskej republiky (do okolitých štátov),
  • potrebné pracovné porady vykonávať elektronickou formou aj v prítomnosti zamestnancov v budove, zrušiť aj stretnutia 1+1,
  • okamžite umožniť zamestnancom nosiť rúšku bez akýchkoľvek výhrad,
  • ak je to možné nariadiť zamestnancom stravovať sa na pracovisku a zredukovať/zrušiť odchod z pracoviska do stravovacích zariadení počas pracovnej zmeny,
  • rozložiť obedňajšie prestávky tak, aby v stravovacej miestnosti bol čo najmenší počet ľudí, prípadne stravu cez okienko len vydávať a umožniť „obed pri stole“ v kancelárii zamestnanca,
  • dodržiavať alebo prikázať tzv. pravidlo „zatvorených dverí“ kancelárií a pracovísk.
  • kladúc dôraz na rešpektovanie všetkých interných bezpečnostných opatrení, informovať zamestnancov o dôležitosti oboznámiť zamestnávateľa o akomkoľvek porušení, nedodržaní či zamlčaní skutočností v súvislosti s bezpečnostnými nariadeniami, 
  • dodržiavať hygienické opatrenia odporúčané Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky, Hlavným hygienikom Slovenskej republiky a Svetovou zdravotníckou organizáciou,
  • riadiť sa nariadeniami Krízového štábu SR (všetky dôležité a aktuálne informácie nájdete na stránke https://www.korona.gov.sk .

Zároveň opätovne upozorňujeme, že situácia súvisiaca so šírením vírusu COVID-19 môže byť využitá útočníkmi na to, aby zaútočili na infraštruktúru organizácie, preto je potrebný zvýšená pozornosť a dohľad.

Zároveň je nevyhnutné poučiť svojich zamestnancov o riziku kybernetických útokov (techniky sociálneho inžinierstva, phishing,), ktoré  sú môžu byť spojené s terajšou situáciou a jej bezpečnostný režimom…

Všetky detegované incidenty je potrebné hlásiť Národnému centru kybernetickej bezpečnosti SK-CERT (podľa zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti).

Organizácie, ktoré už majú zavedený Bussiness Continuity Management majú v tomto smere značnú výhodu, pričom vyššie uvedené odporúčané opatrenia sú doplnkom opatrení, vychádzajúcich z BCM v organizácii.

Všetky varovania a odporúčania Národného centra kybernetickej bezpečnosti SK-CERT nájdete tiež na stránke https://www.korona.gov.sk/varovania-narodneho-centra-kybernetickej-bezpecnosti-sk-cert/ .


« Späť na zoznam