Národná jednotka pre riešenie kybernetických incidentov.
  • Kontakty
  • Nahlásiť incident
  • Textová verzia
  • Grafická verzia
  • English
www.nbu.gov.sk   www.slovensko.sk
  • O nás
  • Služby
  • Štatistiky
  • Publikácie
  • Rady a návody
  • Legislatíva
  • Ransomvér
    • Stručná história ransomvéru
    • Najznámejšie ransomvérové skupiny
    • Medzinárodná iniciatíva na boj proti ransomvéru
      • Tretie výročné stretnutie CRI
    • Ransomvér z pohľadu útočníka
    • Pred incidentom…
      • Správa aktív
      • Riadenie rizík
      • Procesy riešenia incidentov
      • Bussiness continuity plán
      • Technické opatrenia
        • Zálohovanie
        • Riadenie prístupov
        • Riadenie prístupov pre dodávateľov
        • Riadenie zraniteľností
        • Segmentácia a konfigurácia siete
        • Monitoring
        • Ostatné technické opatrenia
      • Povedomie o hrozbách
      • Vzdelávanie
    • Počas incidentu…
      • Zamedzenie šírenia
      • Plná odozva na incident
      • Vykonanie neopakovateľných úkonov, zaistenie stôp
      • Analýza útoku a plán obnovy
      • Hlbšia technická analýza
      • Bezpečná obnova
      • Komunikačná a právna stránka incidentu
  • Oznamovanie zraniteľností
    • CVE číslovacia autorita
  • Kedy nás kontaktovať
  • Nahlásiť incident
  • Rady pre verejnosť
    • Základy online bezpečnosti
      • Čo robiť, ak ste obeťou
      • Nevyžiadaná pošta – Spam
      • Phishing
      • Škodlivý e-mail
      • Spam a Phishing na sociálnych sieťach
      • Tipy na to, aby ste sa nestali obeťou
    • Zabezpečenie účtov a zariadení
      • Heslá a zabezpečenie účtov
      • Napadnuté účty
      • Sociálne siete
      • Zabezpečenie domácej siete
    • Zálohovanie dát – data backup
      • Cloud
    • Ochrana súkromia
      • Tipy pre riadenie svojho súkromia
    • Online nákupy
      • Nakupovanie na cestách
      • Tipy pri online nákupe
      • Základné bezpečnostné tipy
    • Mobilné zariadenia
    • Malware a Botnet
      • Botnet
      • Ransomware
      • Spyware
      • Vírus
      • Tipy na osobnú ochranu
    • Krádeže, podvody a počítačové zločiny
      • Krádež identity a jej zneužitie
      • Kyberšikana a obťažovanie
  • Podnikatelia a organizácie
    • Identifikácia aktív
    • Ochrana aktív
    • Detekcia incidentov
    • Reakcia na incident
    • Obnova
  • Bezpečnosť priemyselných OT systémov
    • Technologický a funkčný rozdiel medzi IT a OT
    • Mýty a povery
    • Koncepcie a štandardy Kybernetickej bezpečnosti OT systémov
    • Odporúčania pre sektor energetika
    • Najčastejšie otázky a odpovede
  • Žiaci a študenti
    • Tipy pre deti a mládež
    • Tipy pre rodičov
    • Rodičovská kontrola
  • Seniori
    • Tipy pre seniorov

Procesy riešenia incidentov

7. februára 2024

V prípade ransomvérového útoku častokrát ide o veľmi krátke časové obdobie, kde vieme minimalizovať jeho následky. Preto je nevyhnutné mať ustálený proces na riešenie incidentov a mať konkrétne návody a metodiky na zvládanie ransomvérového incidentu. 

Pri všeobecnom procese riešenia incidentov je dôležité, aby mala organizácia zadefinované role a zodpovednosti nie len v prípade samotného riešenia incidentov, ale aj pri aktivitách pred jeho vznikom – typicky monitoringu a vyhodnocovaní bezpečnostných udalostí. Proces riešenia incidentov by mal byť jednoduchý a priamo hovoriť, kto má čo robiť pri jednotlivých krokoch a komu eskalovať prípadné problémy s vykonávaním jednotlivých úkonov.

Návod na zvládanie ransomvérového útoku by mal následne uvádzať, aký špeciálny postup by mal byť uplatnený pri riešení ransomvérového útoku. V takomto návode môžete uviesť, akým spôsobom sa narába so zariadením, ktoré bolo infikované ako prvé, ako efektívne zastaviť šírenie infekcie, kde sa nachádzajú informácie o sieťovej typológii organizácie (najmä preto, aby sme vedeli, ktoré zariadenia sú na spoločnej sieti a teda je možné predpokladať, že ransomvér sa rozšíri aj na ne), ako vykonať prvotné forenzné kroky (obraz disku a pamäte, efektívna izolácia infikovaného zariadenia), kedy a ako vykonať obnovu, postupy na vyhľadávanie dekryptorov a podobne. 

Proces riešenia incidentov musí byť pravidelne testovaný a cvičený nie len za účasti osôb zodpovedných za riešenie incidentu, ale aj bežných zamestnancov ako aj vedenia spoločnosti. Na základe testovania a cvičení je potom možné identifikovať medzery a nedostatky tohto procesu a následne proces upraviť tak, aby bol efektívny a dal sa reálne vykonávať. To platí aj o návode na zvládanie ransomvérového útoku.

⚠️ Dokumenty, ktoré zahŕňajú proces riešenia incidentov ako aj návod na zvládanie ransomvérového útoku sú veľmi dôležité. Nenechávajte ich len v elektronickej podobe a už vôbec nie na verejnom zdieľanom priečinku, ktorý bude prvým miestom, ktoré potenciálny ransomvér zašifruje. Majte vytlačené fyzické kópie pre každú zodpovednú osobu a tá nech si ich uloží na miesto, kde k nim bude mať okamžitý prístup aj keď výpočtová technika zlyhá.

Dátum prvého zverejnenia 07. 2. 2024. Posledná aktualizácia 07. 2. 2024 13:25
Copyright © 2025 Všetky práva vyhradené - Posledná aktualizácia 06. 06. 2025 11:44
  • Mapa stránok
  • Vyhlásenie o prístupnosti
  • Technická podpora
  • Správa obsahu
  • Kontakty
  • Nahlásiť incident
  • RSS