Národná jednotka pre riešenie kybernetických incidentov.
  • Kontakty
  • Nahlásiť incident
  • Textová verzia
  • Grafická verzia
  • English
www.nbu.gov.sk   www.slovensko.sk
  • O nás
  • Služby
  • Štatistiky
  • Publikácie
  • Rady a návody
  • Legislatíva
  • Ransomvér
    • Stručná história ransomvéru
    • Najznámejšie ransomvérové skupiny
    • Medzinárodná iniciatíva na boj proti ransomvéru
      • Tretie výročné stretnutie CRI
    • Ransomvér z pohľadu útočníka
    • Pred incidentom…
      • Správa aktív
      • Riadenie rizík
      • Procesy riešenia incidentov
      • Bussiness continuity plán
      • Technické opatrenia
        • Zálohovanie
        • Riadenie prístupov
        • Riadenie prístupov pre dodávateľov
        • Riadenie zraniteľností
        • Segmentácia a konfigurácia siete
        • Monitoring
        • Ostatné technické opatrenia
      • Povedomie o hrozbách
      • Vzdelávanie
    • Počas incidentu…
      • Zamedzenie šírenia
      • Plná odozva na incident
      • Vykonanie neopakovateľných úkonov, zaistenie stôp
      • Analýza útoku a plán obnovy
      • Hlbšia technická analýza
      • Bezpečná obnova
      • Komunikačná a právna stránka incidentu
  • Oznamovanie zraniteľností
    • CVE číslovacia autorita
  • Kedy nás kontaktovať
  • Nahlásiť incident
  • Rady pre verejnosť
    • Základy online bezpečnosti
      • Čo robiť, ak ste obeťou
      • Nevyžiadaná pošta – Spam
      • Phishing
      • Škodlivý e-mail
      • Spam a Phishing na sociálnych sieťach
      • Tipy na to, aby ste sa nestali obeťou
    • Zabezpečenie účtov a zariadení
      • Heslá a zabezpečenie účtov
      • Napadnuté účty
      • Sociálne siete
      • Zabezpečenie domácej siete
    • Zálohovanie dát – data backup
      • Cloud
    • Ochrana súkromia
      • Tipy pre riadenie svojho súkromia
    • Online nákupy
      • Nakupovanie na cestách
      • Tipy pri online nákupe
      • Základné bezpečnostné tipy
    • Mobilné zariadenia
    • Malware a Botnet
      • Botnet
      • Ransomware
      • Spyware
      • Vírus
      • Tipy na osobnú ochranu
    • Krádeže, podvody a počítačové zločiny
      • Krádež identity a jej zneužitie
      • Kyberšikana a obťažovanie
  • Podnikatelia a organizácie
    • Identifikácia aktív
    • Ochrana aktív
    • Detekcia incidentov
    • Reakcia na incident
    • Obnova
  • Bezpečnosť priemyselných OT systémov
    • Technologický a funkčný rozdiel medzi IT a OT
    • Mýty a povery
    • Koncepcie a štandardy Kybernetickej bezpečnosti OT systémov
    • Odporúčania pre sektor energetika
    • Najčastejšie otázky a odpovede
  • Žiaci a študenti
    • Tipy pre deti a mládež
    • Tipy pre rodičov
    • Rodičovská kontrola
  • Seniori
    • Tipy pre seniorov

Správa aktív

7. februára 2024

V prvom rade si musíte spraviť inventarizáciu svojich vlastných aktív – teda všetkého, čo má pre vašu organizáciu hodnotu. Aktívom nie sú len fyzické zariadenia alebo stroje. Aktívom môže byť čokoľvek – informácie, personál, duševné vlastníctvo, osobné údaje zákazníkov, zdravotné dáta vašich zamestnancov…

Vytvorte si databázu svojich aktív a pravidelne ju aktualizujte. Na to Vám môžu slúžiť rôzne nástroje, na začiatok postačí aj obyčajná tabuľka. Do tej si poznačte všetko, čo viete o aktíve povedať:

  • názov aktíva (napr. účtovnícky server, používateľský počítač obchodného zástupcu…)
  • identifikačný znak (napr. výrobné alebo inventárne číslo)
  • typ aktíva (napr. notebook, switch, informácie, osobné údaje…)
  • vlastník/správca (ten, kto je za aktívum zodpovedný – najčastejšie ten, ktorý ho spravuje)
  • používateľ/používatelia (líši sa od vlastníka, používateľov môže byť aj niekoľko a ide zväčša o osobu, ktorá využíva aktívum na to, na čo je určené)
  • umiestnenie (napr. serverovňa, kancelária č. 435, ale aj iné aktívum – napr. databázový server)
  • previazanie s inými aktívami (ak je jedno aktívum závislé na iných aktívach, musíte to vedieť)
  • hodnota aktíva (nemusí ísť len o finančnú hodnotu, ale o viacero faktorov – vždy si uvedomte, čo by pre vás znamenala strata takéhoto aktíva alebo jeho nefunkčnosť. Podľa toho určite, akú hodnotu pre vás aktívum má. Môžete použiť napríklad niekoľkostupňovú škálu – od nízkej hodnoty až po kritickú)

Pri aktívach si môžete poznačiť aj ďalšie informácie – napríklad popis aktíva, ak by názov bol príliš generický, sieťový segment, v ktorom sa nachádza, aké je aktívum staré (resp. kedy bolo zaobstarané), či má aktívum náhradné riešenie v prípade výpadku a podobne. Je len na Vás, aké ďalšie informácie o aktíve budú pre vás užitočné pri ich inventarizácii a hodnotení. 

Dátum prvého zverejnenia 07. 2. 2024. Posledná aktualizácia 07. 2. 2024 13:24
Copyright © 2025 Všetky práva vyhradené - Posledná aktualizácia 15. 05. 2025 10:58
  • Mapa stránok
  • Vyhlásenie o prístupnosti
  • Technická podpora
  • Správa obsahu
  • Kontakty
  • Nahlásiť incident
  • RSS