Národná jednotka pre riešenie kybernetických incidentov.
  • Kontakty
  • Nahlásiť incident
  • Textová verzia
  • Grafická verzia
  • English
www.nbu.gov.sk   www.slovensko.sk
  • O nás
  • Služby
  • Štatistiky
  • Publikácie
  • Rady a návody
  • Legislatíva
  • Ransomvér
    • Stručná história ransomvéru
    • Najznámejšie ransomvérové skupiny
    • Medzinárodná iniciatíva na boj proti ransomvéru
      • Tretie výročné stretnutie CRI
    • Ransomvér z pohľadu útočníka
    • Pred incidentom…
      • Správa aktív
      • Riadenie rizík
      • Procesy riešenia incidentov
      • Bussiness continuity plán
      • Technické opatrenia
        • Zálohovanie
        • Riadenie prístupov
        • Riadenie prístupov pre dodávateľov
        • Riadenie zraniteľností
        • Segmentácia a konfigurácia siete
        • Monitoring
        • Ostatné technické opatrenia
      • Povedomie o hrozbách
      • Vzdelávanie
    • Počas incidentu…
      • Zamedzenie šírenia
      • Plná odozva na incident
      • Vykonanie neopakovateľných úkonov, zaistenie stôp
      • Analýza útoku a plán obnovy
      • Hlbšia technická analýza
      • Bezpečná obnova
      • Komunikačná a právna stránka incidentu
  • Oznamovanie zraniteľností
    • CVE číslovacia autorita
  • Kedy nás kontaktovať
  • Nahlásiť incident
  • Rady pre verejnosť
    • Základy online bezpečnosti
      • Čo robiť, ak ste obeťou
      • Nevyžiadaná pošta – Spam
      • Phishing
      • Škodlivý e-mail
      • Spam a Phishing na sociálnych sieťach
      • Tipy na to, aby ste sa nestali obeťou
    • Zabezpečenie účtov a zariadení
      • Heslá a zabezpečenie účtov
      • Napadnuté účty
      • Sociálne siete
      • Zabezpečenie domácej siete
    • Zálohovanie dát – data backup
      • Cloud
    • Ochrana súkromia
      • Tipy pre riadenie svojho súkromia
    • Online nákupy
      • Nakupovanie na cestách
      • Tipy pri online nákupe
      • Základné bezpečnostné tipy
    • Mobilné zariadenia
    • Malware a Botnet
      • Botnet
      • Ransomware
      • Spyware
      • Vírus
      • Tipy na osobnú ochranu
    • Krádeže, podvody a počítačové zločiny
      • Krádež identity a jej zneužitie
      • Kyberšikana a obťažovanie
  • Podnikatelia a organizácie
    • Identifikácia aktív
    • Ochrana aktív
    • Detekcia incidentov
    • Reakcia na incident
    • Obnova
  • Bezpečnosť priemyselných OT systémov
    • Technologický a funkčný rozdiel medzi IT a OT
    • Mýty a povery
    • Koncepcie a štandardy Kybernetickej bezpečnosti OT systémov
    • Odporúčania pre sektor energetika
    • Najčastejšie otázky a odpovede
  • Žiaci a študenti
    • Tipy pre deti a mládež
    • Tipy pre rodičov
    • Rodičovská kontrola
  • Seniori
    • Tipy pre seniorov

Vzdelávanie

7. februára 2024

Bezpečnosť v organizácii nie je len témou technikov a odborníkov na bezpečnosť. Každý zamestnanec, vrátane vrcholového manažmentu, musí mať dostatok informácií o hrozbách, ktoré môžu vplývať na organizáciu a spôsoboch, ako sa im brániť. Len tak dokáže byť organizácia dostatočne odolná a to hlavne pri útokoch sociálneho inžinierstva.

Ransomvér si vo vzdelávacom systéme organizácie zaslúži špeciálne miesto. Pri vzdelávacích aktivitách dbajte na to, aby ste sa zamerali na konkrétne príklady. Školenie o ransomvéri by teda nemalo obsahovať len teoretické vysvetlenie, čo to ransomvér je, ale najmä to, čo spôsobuje. Použite prípady z praxe – existujúce útoky, prípadové štúdie a podobne. Nebojte sa hovoriť aj o vlastných problémoch, keď také nastali. Samozrejme, že školenie musí obsahovať aj to, ako minimalizovať riziko úspešného ransomvérového útoku:

  • hovorte o nástrahách sociálneho inžinierstva a akým spôsobom sa útočníci snažia nachytať svoje obete – a to nie len cez mail, ale aj cez SMS, telefónom alebo pomocou deepfake videí
  • odprezentujte zamestnancom, čo všetko sa môže stať v prípade úspešného ransomvérového útoku
  • naučte zamestnancov prirodzene nedôverovať a overovať si každú informáciu, najmä ak od nich niekto žiada niečo neštandardné
  • prezentujte firemné bezpečnostné politiky, napríklad pravidlá tvorby a používania hesiel, pravidlá prístupov do systémov, pravidlá aktualizácií a podobne
  • dbajte na to, aby vaši zamestnanci vedeli, komu hlásiť prípadné incidenty
  • informujte zamestnancov, ako sa správať v prípade incidentu a aké prvotné kroky majú podniknúť

Vytvorte infografiku alebo leták, ktorý obsahuje všetky potrebné informácie, napríklad ako “karta prvej pomoci”. Umiestnite tieto letáky na viditeľné miesta, napríklad k počítačom zamestnancov alebo vytvorte pozadie pracovnej plochy, ktoré obsahuje užitočné informácie. Nezabúdajte ani na informácie, koho a kam informovať v prípade, že zamestnanec má podozrenie na úspešný ransomvérový útok.

Povedomie svojich zamestnancov pravidelne testujte, napríklad phishingovými testami alebo bezpečnostnými cvičeniami.

Dátum prvého zverejnenia 07. 2. 2024. Posledná aktualizácia 07. 2. 2024 13:34
Copyright © 2025 Všetky práva vyhradené - Posledná aktualizácia 15. 05. 2025 10:58
  • Mapa stránok
  • Vyhlásenie o prístupnosti
  • Technická podpora
  • Správa obsahu
  • Kontakty
  • Nahlásiť incident
  • RSS